In 1898 startte de grootvader van de huidige directeur Elbert Pluer, de heer P.J. Pluer (1885- 1976), met het exploiteren van draaiorgels, wat rond de eeuwwisseling een moeizaam bestaan was. Ten tijde van de Eerste Wereldoorlog was Nederland weliswaar neutraal, maar het leven was niet gemakkelijk te noemen. De heer P.J. Pluer was inmiddels gehuwd en door de slechte tijden was het noodzakelijk dat de kinderen hun steentje bijdroegen.

 

Van deze kinderen is Anton Pluer (1917-1990), de vader van Elbert Pluer, nu nog verreweg het bekendst in orgelkringen. Al op jonge leeftijd had Anton Pluer veel interesse in voornamelijk de techniek van de draaiorgelbouw. Via zijn vader kwam hij in aanraking met de beroemde orgelbouwer, componist en arrangeur van orgelmuziek Carl Frei, destijds gevestigd in Breda. Het werk van deze man heeft Anton Pluer altijd geïnspireerd en vormde een uitgangspunt voor zijn latere eigen orgelbouw. In de jaren vijftig begon Anton Pluer voor de in Amsterdam erg bekende orgelverhuurder Henk Möhlmann herstelwerkzaamheden uit te voeren, wat al spoedig leidde tot grotere opknapbeurten.

In ruil voor deze werkzaamheden ontving Anton Pluer zijn eerste orgel, de Sik en later ook de Amsterdamse Harmonica en de Kleine Radio. Al deze orgels ondergingen een uitmuntend geslaagde restauratie en behoren tot op de dag van vandaag tot de toporgels van Nederland. Na alle opgedane ervaring met restauratie begon Anton Pluer aan zijn eerste nieuwbouw orgel, dit werd de Rosita. Er zouden nadien nog vele orgels uit de fabriek volgen, die allemaal erg geliefd werden.

 

Elbert Pluer heeft door de jaren heen gewerkt in zijn vaders werkplaats. Hij stond zijn vader terzijde bij diens werk en leerde zo het vak. Begin jaren '80 begon Elbert Pluer zijn eigen firma. Eerst in een schuurtje achter zijn huis, maar dit bleek al spoedig te klein, zodat werd uitgeweken naar een grotere locatie. Na enkele jaren van groei verhuisde het bedrijf in 1987 naar de huidige locatie aan de Noorderweg. Na de dood van Anton Pluer in 1990 ging zijn bedrijf samen met dat van Elbert Pluer en kreeg Elbert assistentie van diens vaste medewerker Ab Knopper.

 

In de loop der jaren heeft het bedrijf in opdracht van klanten vele nieuwe orgels geleverd, waarvan de Lotusfluit en het concertorgel voor het cruiseschip “de MS Zaandam” als absolute meesterwerken beschouwd kunnen worden.

Verder hebben vele orgels een kleine of grote restauratiebeurt ondergaan, waaronder in Nederland zeer bekende orgels als de Turk en de Jupiter.